Jobb költséghatékonyság - kevesebb CO2
- Krausz Krisztián
- Sep 2, 2021
- 2 min read
Updated: Jan 17, 2022
Az Európai Bizottság becslése szerint az Európai Unióban 8 milliárd villanymotort használnak. Az energia az elektromotor működési költségeinek nagyjából 97%-át teszi ki – a Német Elektromos és Elektronikus Gyártók Szövetségének (ZVEI) becslése szerint a motorok az ipari energiafogyasztás 70%-át is elérik, ezért nagyon fontos az elektromotorok hatásfoka költséghatékonysági okból éppúgy, mint környezetünk szempontjából is. Röviden összefoglalva, a kisebb energiafogyasztás kevesebb CO2 kibocsátást is jelent.
Új ErP (Energy-related Product) szabályozás a villanymotorokra – 2019/1781 MEPS
Azoknak a gyártóknak, akik lakossági vagy ipari termékeket, például villanymotorokat szeretnének az európai piacon forgalomba hozni, garantálniuk kell, hogy a termékeik megfelelnek az elvárt hatékonysági előírásoknak. Az elektromos hajtások az EU-ban termelt villamos energia nagyjából 50%-ának fogyasztásáért felelnek, ennek következtében jelentős szerepet töltenek be az energiafelhasználás fogyasztásának elérésében.
Egy villanymotor energiahatékonyságának meghatározásához korábban világszerte alkalmazható energiahatékonysági osztályokat és előírásokat dolgoztak ki melyeket ErP szabályozás néven foglalhatunk össze. Az osztályozás az IEC/EN 60034-30-1 (ATEX környezetben IEC 60079-0) szabványon alapul, ami IE1-től IE4 osztályig sorolja az elektromos motorok hatásfokát. A hatásfok besorolások megkönnyítik a motorok energiával kapcsolatos összehasonlítását és tanúsítását annak vonatkozásában, hogy mennyiben csökkenthetik az erőforrások felhasználását.
➢ IE1 – standard hatásfok
➢ IE2 – magas hatásfok
➢ IE3 – prémium hatásfok
➢ IE4 – szuper-prémium hatásfok
Az új szabvány az alábbi kategóriákra terjed ki:
Egysebességes villanymotorok (mono- és háromfázisú egyaránt), 50 és 60 Hz
2, 4, 6 és 8 pólus
névleges teljesítmény 0.12kW és 1000kW között
névleges feszültség 50V-tól 1kV-ig.
Motorok, melyek névleges teljesítményükön folyamatos működésre képesek a meghatározott szigetelési hőmérséklet-osztályon belüli hőmérséklet emelkedéssel
Motorok bármilyen környezeti hőmérséklettel jelölve -20 °C és +60 °C között
Motorok, 0-4000m tengerszint feletti magasságig jelölve
ATEX, robbanásbiztos motorok 0.75kW és 1000kW között.
Fékes motorok
Az alábbi motorok nem tartoznak az IEC/EN 60034-30-1 hatálya alá:
Egysebességes motorok 10 vagy több pólusú kivitelben
Többsebességes motorok
Gépbe integrált motorok (például, szivattyú, ventilátor, kompresszor) melyeket nem lehet a géptől külön tesztelni.
Fékes motorok, ha a féket nem lehet szétszerelni vagy külön megtáplálni.
Mi alapján történik a besorolás?
Az IEC/EN 60034-30-1 szabványban meghatározott hatékonysági szintek az IEC 60034-2-1 szabványban meghatározott alacsony bizonytalanságú vizsgálati módszereken alapulnak, amelyet a 2. kiadásban (2014-06) frissítettek. A gyártó dokumentációjának tartalmaznia kell a hatékonysági értékek meghatározásának módját, hiszen az értékek csak akkor hasonlíthatók össze, ha ugyanazon vizsgálati módszereken alapulnak.
A 2021. július 1-étől érvényben lévő szabályozás:

コメント